A
március 15-i hóhullás hidegét még éreztük ezen a kellemesnek cseppet
sem mondható 16-án, amikor felkerekedtünk megnézni a nagykendi
templomot, megismerni és lefotózni a csuhéfonást Szentdemeteren. De előtte megálltunk Kenden.
Kend
tulajdonképpen Kis- és Nagykend egyesítéséből jött létre 1970-ben,
ebben az időszakban csatolták Balavásár községhez is. Kis- és
Nagykendnek külön temploma és lelkipásztora van, lakósai református
vallásúak. Temploma az 1900-as évek
elején épült. Mi a Nagykendit tekintettük meg, hiszen a mai templom
elődje már a XIV. században létezett, de mert kicsinek bizonyult,
1790-94 között kibővítették.
A
dokumentumok szerint a Kendi, Balátfi és a Kendi-Lónai családoknak
voltak itt földbirtokai. A Kendi család utolsó tagja Kendi István, aki
Bocskai Istvánnak vezére, Báthory Gábor kancellárja és Bethlen Gábornak
bizalmasa volt. A birtokos nemesek adományokkal segítették az egyházat,
így itt található az 1660-ban nyomtatott Váradi Biblia,
és az arannyal futtatott ezüstből készült „asszonyok pohara”. Ezt 1498-ban adományozták a templomnak.
A templom másik ékessége a 81 fakazettából álló mennyezet, amely a már említett bővítéskor készült.
Megnéztük volna az EMKE kezdeményezésére létrehozott falusi szobát is, de a szoba „őrzője” éppen nem tartózkodott Kenden.
Autóba
ülünk, és irány Szentdemeter, persze útközben még megcsodálhattuk a házak
előtt kiállított tárgyakat, amelyek „főszereplője” sajnos a kerti törpe,
tükrözve az úton elhaladó autósok ízlésvilágát (-ficamát). A régi kapukon szerencsére még van mit csodálni.
Három km a távolság a főút és Szentdemeter között, de az út rossz minősége kissé elszigeteltté teszi ezt a települést.
Három km a távolság a főút és Szentdemeter között, de az út rossz minősége kissé elszigeteltté teszi ezt a települést.
A falu a Kisküküllő bal partján fekszik, nemrég még Udvarhelyszékhez tartozott, ma viszont Balavásár község része.
Először
a falu bal oldalán található udvarházat fotóztuk le, amely a 18-19.
század fordulóján épült, ez a Schell-udvarház. Jogos tulajdonosai
visszakapták, aztán el is adták, pillanatnyilag várja a felújítását.
A
szépen rendbetett általános iskola a Pál Gyula nevét viseli, aki a falu
plébánosa volt, és 1940-ben egy árvíz után a csuhéfonás tudományával
ismertette meg a falu lakóit, magyarországi csuhéfonó mestert hozatván a
faluba. Sepsiszéki Nagy Balázs 2003-as ittjártakor még I-VIII.
osztályos álltalános iskoláról számol be, mára azonban csak I-III.
osztály létezik. Az ötödikeseknek be kell járniuk Kendre. Autóbuszjárat
nincs a két falu között.
Innen
idegenvezetőnk is akadt Bartos Olga tanítónő személyében. Ő vezetett el Margit nénihez,
aki szívesen látott kis konyhájában, ahol
kedvünkre fotózhattuk őt csuhéfonás közben. Keze alól pillanatok alatt
kerültek ki szebbnél szebb csuhévirágok. De megmutatta a kopogtatót is,
a csuhé Máriát a kis Jézussal és a Házi áldást.
Meglátogatunk
még néhány házat, ahol ugyancsak csuhéfonással foglalkoznak – sajnos
csak az idősebbek.
A fiatalok, akik még a faluban maradtak, nem tartják érdemesnek ezt a hagyományt folytatni.
A sok vesződséggel elkészített tárgyakért, másfél-két órát igénylő kézimunkáért, 2-3 lejt adnak azok a viszonteladók, akik bedöcögnek autóikkal a faluba.
A fiatalok, akik még a faluban maradtak, nem tartják érdemesnek ezt a hagyományt folytatni.
A sok vesződséggel elkészített tárgyakért, másfél-két órát igénylő kézimunkáért, 2-3 lejt adnak azok a viszonteladók, akik bedöcögnek autóikkal a faluba.
Miután
bevásároltunk, mert nem lehetett ellenállni a tavaly különösen
világossá és selymessé nőtt kukoricalevelekből sodort, font
tálacskáknak, üvegtartóknak - Lackó Vilmos, a falu és a környék
legrégebbi templomának plébánosa is hozzánk csatlakozott, hogy a
templomot bemutassa.
A templomhoz szuszogva ékeztünk, mert elég magas dombra épült - 1210-ben. A római katolikus templomot a lovagrendek építették, az ő patrónusuk Szent Demeter, róla kapta nevét a falu is. Az 1400-as években átalakították a templomot, azóta látható így, mai formájában. Az 1500-as évek végén unitáriussá lett a falu nagy része, tehát a templom is, 1723-ig. Ebben az évben ugyanis egy ferences páter missziót tartott, és attól kezdve lett ismét katolikus a közösség. Az 1500-as évek végén, tehát, amikor unitáriussá lettek, a templom falán levő freskókat lemeszelték, amelyeket most, 2010-ben találtak meg és tártak elő.
Ez alatt a 200 év alatt a katolikusok a Balási kápolnába jártak, amely a kastély része volt a templom fölött. Sajnos a mai idősek sem tudnak télen a templomba feljárni a magas domb és a hideg miatt, ezért létesült 1993-ban a svájciak segítségével egy kápolna a plébánia közelében, melynek védőszentje Flüei Szent Miklós, svájci szent.
A templomhoz szuszogva ékeztünk, mert elég magas dombra épült - 1210-ben. A római katolikus templomot a lovagrendek építették, az ő patrónusuk Szent Demeter, róla kapta nevét a falu is. Az 1400-as években átalakították a templomot, azóta látható így, mai formájában. Az 1500-as évek végén unitáriussá lett a falu nagy része, tehát a templom is, 1723-ig. Ebben az évben ugyanis egy ferences páter missziót tartott, és attól kezdve lett ismét katolikus a közösség. Az 1500-as évek végén, tehát, amikor unitáriussá lettek, a templom falán levő freskókat lemeszelték, amelyeket most, 2010-ben találtak meg és tártak elő.
Ez alatt a 200 év alatt a katolikusok a Balási kápolnába jártak, amely a kastély része volt a templom fölött. Sajnos a mai idősek sem tudnak télen a templomba feljárni a magas domb és a hideg miatt, ezért létesült 1993-ban a svájciak segítségével egy kápolna a plébánia közelében, melynek védőszentje Flüei Szent Miklós, svájci szent.
A
templomot viszont a Boldogasszony tiszteletére felszentelték fel. Ezért a
búcsúünnep nagy ünnep a faluban. Ilyenkor sokan eljönnek, hazajönnek,
hogy együtt ünnepeljenek. A templom előtt egy Mária kegyhely található,
itt kezdődik az augusztus 14-i ünnep az esti szent misével, majd a
sötétségben gyertyás körmenettel folytatódik. Érdemes lenne eljönnünk!
Így, sötétben, fáklyafényben romantikus időutazásnak éreznénk, amint a
templomajtó előtt megállunk,
mert megállít a sokszáz éves kőkeret, mely
nem tudná meghazudtolni korát, hiába szereltek vasrácsot elé. Amint
belépünk, szemünk máris a freskómaradványokat kutatja a falakon, sajnos,
elég haloványak – nem ártana mielőbb restaurálni őket. A szentélyben
látható a Szűzanya fájdalma, amint az Úr Jézust leveszik a keresztről,
de láthatjuk Szent Péter és Szent Pál apostolokat is. A román stílű
templom főoltára már gótikus, rajta az önfeláldozás ősi jelképe, az
önmagát marcangoló pelikánmadár.
A
szentdemeteri kastély felől is érdeklődtünk, amelyről Orbán Balázs
nyújt leírást. Bartos Olga tanítónő megerősítette, hogy a kastély a
Gyulafi, Balási és Nyújtódi családok birtokában volt, az épület és
berendezése megfelelt a korabeli reprezentációs igényeknek. A 20.
században sajnos teljesen lerombolódott, tégláit új épületekhez
használták fel, többnyire a szomszédos településeken. A kastélyhoz monda
is fűződik, mely szerint a három főúr istentelen volt, az ördöggel
cimboráltak, semmi nem érdekelte őket, csakhogy Demeteren
uralkodhassanak, és a kastélyban lakhassanak. Az ördög egy alkalommal
megharagudott rájuk, ekevas elé fogta őket, és felszántatta a falu
keleti határában lévő domboldalt. A falusiak hallani vélték, amint az
ördög bíztatta az urakat, hogy húzzák az ekevasat, és csattogtatta
ostorát, hogy az árok, amelyet azóta is Ördög-árkának neveznek, fel
legyen szántva. Állítólag még az ekevasat is megtalálták a határban...
Eszter és Hancur
Fotók: Kerekes Péter Pál és Hancur
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése