2011. július 17., vasárnap

Juharosi képmese

Ne ülj otthon! Indulj el! Annyi itt a szép hely!

Hát elindultunk szerencsét próbálni, és szerencsével jártunk. Segített a kíváncsiság, a felebaráti szeretet, a természet iránti tisztelet. Pár órás séta volt csupán.

Szebenjuharos (Păltiniş) ismert hely, üdülőtelep, télisportközpont, gyógyhely 1400 méter felett a Cindrel-hegységben. S ha már Kisdisznódon járunk, ne hagyjuk ki, sétáljunk egyet arra!...

Nem tervezgettünk különösebben, mentünk az orrunk után – ahogy mondani szokás. Ahol megszomjaztunk, megálltunk vizet inni, ahol elfáradtunk, megpihenni. Juharoson egyetlen pillantást vetettünk a csúcs felé tartó libegőre, de különösebben nem hatott meg. Inkább leültünk falatozni, hogy erőt gyűjtsünk a gyalogtúrához. Mintegy varázsszóra, elő is tűntek a jelzések. Indulhattunk. Barátságos erdei út irányítgatott bennünket a jelzések keresésében, melyeket hol erdő, hol mező igyekezett elrejteni avatatlan szemek elől. Az úton turistákkal találkoztunk, ők mondták, hogy másfél óra járásra szép kilátóhoz érkeznénk, ahonnan gyönyörű a rálátás az egész vidékre. Máris megvolt a cél.

A mező – késleltető szándékkal vajon? – nyájasan hellyel kínált, talán megpróbált foglyul ejteni. Erőnk teljében azonban észre sem vettük. Sem a nyáj, sem a szamár nem tett csökönyössé, pedig egy piros ruhás kislányt is láttunk vízért menni a csorgóra… Még a házikó sem tudott magához csábítani egyelőre. Mentünk, mendegéltünk, mígnem a nyeregben, egy kisebb fenyvesből kiérve, útkereszteződéshez értünk. Nem hagytuk magunkat eltéríteni, s bár két jelzés is kísértett, kitartottunk a csúcs mellett. 1911 méteren elértük a Bătrânát. A Cindrel hegységnek nem ez a legmagasabb csúcsa, a Cibin például 2000 méter fölé nőtt, de mi ennek is örvendtünk.

Visszafele bizony az esztena felé vettük az irányt.
Nem is bántuk meg! Megint találkoztunk régi ismerőseinkkel, a lovacskával, a pásztorral s a nyájjal… A pásztort megszólítottuk, felajánlottuk segítségünket, s ő jó szívvel el is fogadta. ’Jó tett helyében jót várj’ alapon megmutatta, mi minden rejlik kis tanyáján, és felajánlotta, hogy válasszunk. Az ordát 10 lejért,
a burduf túrót 45-ért
kínálják a vevőnek helyben, le sem viszik a városba a piacra. Vettünk tehát egy kiló ordát és fél kiló túrót. Hálából kóstolót is adtak, és elmesélték, hogy s mint készítik e finomságokat. Cserében lefényképeztük magunkat, s a bácsi kérésére őt is - kedvenc háziállataival.

Búcsúztunk, lassacskán tovább kellett mennünk. A nap már lemenőben volt, utolsó sugarainak fényét igyekeztem megörökíteni e szép nap emlékére. Ez is sikerült.