2007. április 10., kedd

Juhodon innen, Csumahegyen túl

Úgy kezdődött, hogy Parajdról felmentünk autóval Gyergyó irányában az 5-ös km-kő előtti parkolóig. Visszafele jöttünk vagy 50 métert az út mentén, és ott vágtunk neki. Eleinte egy ’majdnem-szekérúton’ mentünk, ami lassan ösvénnyé szűkült. Ezen nyugat-északnyugat felé tartottunk. A kaptató itt egyre meredekebbé válik, majd hirtelen felvezet a Csumahegy-gerincére.
Ide felérve szép kilátásunk nyílt úgy a Kisküküllő, mint a Juhod-patakának völgyére is. Aztán elindultunk a gerincen kelet-északkelet irányban, mivel utunk igazi célja a Rapsonné vára volt. Szép, hullámvasútszerű gerinctúrában volt részünk. Mivel nem vezet turistaút itt, még tiszta is. Már-már megdöbbentő a máshol "megszokott" műanyagflakonok és egyéb papírhulladék hiánya.
Végül leértünk a Vártető előtti nyeregbe. Itt előbb megálltunk az Áprily kútjánál, amit nem lehet kihagyni, ha erre járunk. A forrásnál ott találtuk a pléhcsuprot. Foltjai alapján ítélve sokan csillapíthatták már segítségével szomjukat. Ezen kívül sajnos két eltaposott műanyagflakont és egy rozsdás konzervdobozt is találtunk ott. Ha a pléhcsupor ottléte kellemes látvány volt, ez utóbbiaké már jóval kevésbé.
De elővettük az Áprily kötetet, és pihenő gyanánt Hancur felolvasta belőle az Álom a vár alatt című költeményt...
Rövid pihenő után felkapaszkodtunk a Vártetőre, megmásztuk a sziklát, gyönyörködtünk a tájban, sokat fotóztunk, majd átmentünk a várhoz is. A falak maradványai imitt-amott még látszanak, talán az egykori várkút mélyedése az, ami még szembetűnő, és néhány üreg, amelyek állítólag csak holmi buzgó kincskereső(k) művei. Miután alaposan körbejártuk, és fotóztunk, visszaindultunk. Előbb egy kis szalonnasütés következett az Áprily-forrás közelében, majd a megszokott úton, vagyis ahol ’simán’ felmehettünk volna, visszasétáltunk a kocsihoz. Így kerekítettük körtúrává ezt a Rapsonné-vára túrát.