2012. május 5., szombat

Mintha égig érne a Magura

Környezetéből kiemelkedő impozáns kúpként magaslik a Magura, más néven Nagy-Erdős csúcs a Görgényi-havasok szomszédos völgyei és gerincei fölé, méretével a távoli főgerinc csúcsaival vetekedve. Nevére alaposan rászolgál, mivel hasonló méretű magaslat nincs a közelében, tehát nagynak joggal mondható, és egy keskeny tisztást leszámítva a sziklásabb csúcsrégióig fenyves borítja, így az erdős név is fedi a valóságot. A jellegzetes alakú hegy 1480 méter magas, óriás cápauszonyként emelkedik ki a Görgényi-havasok északi részének gerincei közül, így messzi vidékekről jól látható és felismerhető, ezért biztosan többeknek szembetűnik mikor a Görgényi-, a Kelemen- vagy a Gyergyói-havasokban túráznak. Ez az egészen rendkívüli kilátást biztosító csúcs a Fancsaltól (1684 méter)

a Zászpásig, majd Palotailváig húzodó mellékgerincen található, mely a Szalárd vízgyűjtője és a Kis-Göde völgye közötti vízválasztót képezi.
A Magura (Nagy-Erdős) megközelítése a Szalárd mellékvölgyei és Kis-Göde völgye között kapcsolatot teremtő kék-háromszög jelzésen lehetséges, esetleg a Zászpás felől a Fancsalra vezető – már követhetetlen – sárga-sáv jelzésen, de ez utóbbit csupán extrém sportok kedvelőinek javasolhatnánk, s nekik is csak akkor, ha kellő tapasztalattal rendelkeznek a természetben való tájékozódás terén és váratlan helyzetekre is készek.
Mi a lényegesen könnyebb és járható Kis-Göde, majd Felső-Magura patakok menti utat választottuk, amelyen autóval jól meg lehet közelíteni a csúcsot. Miután a Kis-Göde torkolata fölött a társaság összegyűlt, felautóztunk a Felső-Magura menti letérőig, ahol elindultunk a lassan patak menti ösvénnyé szűkülő úton, mely hűs fenyves erdőben vezet, miközben mindvégig a patak csobogását élvezhetjük.

A patak forrásvidékét elérve az addig délnyugati irányt követő ösvény észak felé kanyarodik, és fokozatosan felvezet a gerincre. Kisebb irtásos szakaszhoz érve kilátásunk nyílik a hátunk mögött emelkedő Görgényi főgerinc csúcsaira, majd kidőlt fákkal tarkított erdőn haladunk át, ahol az erdő zúgása és madárének tette hangulatossá utunkat.
Hamarosan kiértünk a Magura alatti nyeregbe, ahol a felejthetetlen látvány előcsalta fényképezőgépeinket: mesés kis erdei tisztáson álltunk, teljes kilátással az előttünk magasló hegyre, mely csúcsával mintha a távoli felhőket ostromolná. Ritkán van lehetőség egy hegy közvetlen közeléből hasonló rálátásnak örülni.

Rövid pihenés után friss erőkkel nekigyürkőztünk az innen már jelzetlen ösvénynek. A kék-háromszög jelzés – amin eddig jöttünk – a gerincet elhagyva a Holló-patak völgye felé vezet tovább, a mi ösvényünk viszont rövidesen eltűnt a sűrű fenyvesben, ahol az előrehaladást a meredek terep mellett kidőlt száraz fák is nehezítették. Az erdőből kivergődve füves, sziklás tisztáson találtuk magunkat, ahol a kaptató fokozódott, az volt az érzésünk, mintha valami óriásoknak készített kőlépcsőn haladnánk felfele.
A tisztás a csúcsig nyúlik fel, melynek csak az északi felét borítja fenyves, kiterjedve a csúcsoszlop keleti és nyugati oldalára is, de kilátást biztosítva a déli oldalon. Itt a Görgényi havasok kiterjedt erdőségeire láthattunk, melyek mintha a zöld szín számtalan árnyalatát kívánnák bemutatni a lombhullató fák üde és világos zöldjétől a magasabban levő részek alig rügyező, vagy még szinte levéltelen barnás színéig, valamint a fenyők mélyzöld árnyalatáig.

Délen a Görgényi-havasok északi főgerince sötétlett a távolban, nyugaton a Szalárd vízgyűjtőjének gerincein tekinthettünk végig egészen a távoli Jódmező vidékéig, észak felé a Kelemen nyugati felére és főgerincének még havas csúcsaira leshettünk a fák közül, keleten viszont a Gyergyói medence északi része és a Gyergyói havasok csúcsai sejlettek fel a párás légben.
A csúcs déli oldalán a tájban gyönyörködve megpihentünk, megszabadítottuk Kócost, négylábú társunkat, a szálkás szőrű tacskót, kullancsaitól, majd a már ismert utat tettük meg visszafelé. Havasi virágokban gyönyörködhettünk,
többnyire fenyők hűsében haladtunk a meleg napsütésben, fenyők és moha illatát élvezhettük, miközben madarak éneke és patakcsobogás tette hangulatosabbá túránkat. Az impozáns méretű hegy látványa a lábánál elterülő tisztásról, valamint a csúcsról elénk táruló táj szépsége mindenképpen hozzájárul ahhoz, hogy megérje felkeresni ezt a civilizált világtól távol eső vidéket.